RELEVANSI DAN KEBERLANJUTAN PEMBELAJARAN SASTRA INDONESIA DI ERA DIGITAL
Abstract
Advances in digital technology have significantly changed the educational landscape, including the teaching and learning of literature. This research explores the relevance and sustainability of learning Indonesian literature in a digital environment. It examines the dynamics, challenges and opportunities that arise from digital platforms in the context of Indonesian literature education. It explores how digital tools and resources are reshaping pedagogical approaches, curriculum development, and student engagement in the study of Indonesian literature. Using a qualitative methodology it investigates the perceptions of educators, students and stakeholders regarding the integration of digital technologies in literature learning. It examines the effectiveness of digital platforms in increasing access to Indonesian literary works, encouraging critical thinking skills, and promoting cultural appreciation and identity. It also assesses the sustainability of digital initiatives in literature education, taking into account factors such as infrastructure, digital literacy and institutional support. The findings of this study contribute to the discourse on the role of digital technology in maintaining the relevance and vibrancy of learning Indonesian literature. Ultimately, this research advocates for a balanced approach that integrates traditional pedagogical principles with innovative digital practices to enrich the learning experience and preserve appreciation for Indonesia's literary heritage.
References
Ariani, M., 2Zulhawati, Z., Haryani, H., 2 Zani, B. N., Husnita, L., Firmansyah, M. 2B., ... & Hamsiah, A. 2023. “Penerapan 2Media Pembelajaran 2 Era Digital. PT. 2Sonpedia Publishing Indonesia.”
Baihaqi, 2 Muhamad 2 Bari. 2017. “Pendidikan 2 Dan Digitalisasi 2Di Era Milenial.” Sabtu, 23/12/17.
Dito, Samuel 2Benny, and Heni 2 Pujiastuti. 2021. “Dampak 2Revolusi Industri 4.0 Pada Sektor Pendidikan: Kajian Literatur Mengenai Digital Learning 2 Pada Pendidikan Dasar Dan Menengah.” Jurnal Sains 2dan Edukasi Sains 4(2).
Fahmy, Z., Pristiwati, R., & Subyantoro, S. 2024. “PEMBELAJARAN MENULIS CERPEN BERBASIS 2 PLATFORM SASTRA 2 SIBER DI INDONESIA: SELERA INDUSTRI ATAU KEBUTUHAN SENI?” Paedagoria: Jurnal Kajian, 2 Penelitian dan Pengembangan Kependidikan 15(1): 46-56.
Fatmawati, Endang. 2 2021. “DUKUNGAN PERPUSTAKAAN 2DALAM IMPLEMENTASI ‘KAMPUS MERDEKA 2DAN MERDEKA BELAJAR.’” Jurnal Pustaka Ilmiah 6(2).
Harefa, 2 N. A. J., & Hayati, E. 2021. . “. Media 2 Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Dan Teknologi 2Informasi.” ngewandte Chemie 2 International Edition 6(11): 951-952.
Haris, 2 H. 2022. “Implementasi Gerakan Literasi Sekolah 2 Sebagai Upaya Meningkatkan 2 Kecerdasan Kewarganegaraan Peserta 2Didik Di SMA. Phinisi Integration Review.” 5(1): 271–82.
Indra 2Kartika Sari. 2021. “Blended 2Learning Sebagai 2 Alternatif Model 2Pembelajaran Inovatif Di Masa Post-Pandemi 2Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 5(4).
Irawan, 2Chanda Maulana. 2023. “Kurikulum 2 Merdeka Dan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Sebagai Solusi Menjawab Tantangan Sosial Dan Keterampilan 2 Abad-21.” Prosiding Seminar Nasional 2 Pendidikan Non Formal 1(2021).
Kariyawan, 2 B. 2023. “Minimalisir 2 Kehilangan Generasi 2 Sastra Melalui Sastra Digital Dan Alih Wahana Karya Pada Generasi 2Alfa.” Jurnal Lingkar Pendidikan, 2(2): 67–74.
Mardiana, D., Supriyanto, R. T., & Pristiwati, R. 2021. “Tantangan Pembelajaran Abad-21: Mewujudkan Kompetensi Guru Kelas Dalam Mengaplikasikan Metode Pengajaran Bahasa: History Teacher’s Perception Of The Existence Of The Balanga Museum Related To History Learning In Sma Negeri 4 Palangka Raya.” tunas: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 6(2): 1–18.
Maruti, Endang Sri, Sri Budyartati, and Yuniarti Galuh Purwanti. 2022. “Pemanfaatan Aplikasi Microsoft Teams Dalam Proses E-Learning Untuk Meningkatkan Literasi Digital Siswa Sekolah Dasar.” Seminar Nasional Bahasa, Sastra, Seni, dan Pendidikan Dasar 2 2(2).
Mulyadi, Mulyadi, and Ferry Herdianto. 2022. “UPAYA PEMETAAN DAN PENGEMBANGAN SENI BUDAYA BENGKULU TENGAH.” Gorga : Jurnal Seni Rupa 11(2).
Munir, M, A Syar’i, and M Muslimah. 2021. “Tantangan Dan Peluang Pendidikan Islam Di Tengah Arus Perkembangan Teknologi Digital.” PINCIS : Palangkaraya Internasional and National Conference on Islamic Studies 1.
Palyanti, M. 2023. “Media Pembelajaran Asik Dan Menyenangkan Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa Dalam Mata Kuliah Bahasa Indonesia.” Attractive: Innovative Education Journal, 5(2): 1014–26.
Purwanto, Petrus, and Tengsoe Tjahjono. 2021. “Pendidikan Bahasa Dan Sastra Sebagai Pengarakteran.” KAIROS: Jurnal Ilmiah I(2).
Ramdani, Nurin Salma, Hafsah Nugraha, and Angga Hadiapurwa. 2021. “POTENSI PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL TIKTOK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DALAM PEMBELAJARAN DARING.” Akademika 10(02).
Rif’ah, Naila. 2022. “IMPLEMENTASI 2 PROGRAM LITERASI DALAM 2 MENINGKATKAN MINAT BACA, KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS, DAN 2PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA 2 KELAS 3 SDN DONOHARJO NGAGLIK SLEMAN SKRIPSI.” skripsi.
Rusli Ilham Fadli, Alfian Setya Nugraha, 2 Resdianto Permata Raharjo, and Agus Sulton. 2020. “MODEL PEMBELAJARAN INOVATIF GURU SMA ABDUL HADI DENGAN STRATEGI LITERASI.” ABIDUMASY Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat 1(1).
Simatupang, Yusrawati JR, Mohd. Harun, and Ramli. 2021. “Kontribusi Sastra Anak Bagi Perkembangan Nilai Personal Anak Dalam Buku Cerita Anak Indonesia.” Jurnal Master Bahasa 9(2).
Taum, Yoseph Yapi. 2022. “SINERGI BUDAYA DAN TEKNOLOGI DALAM SASTRA INDONESIA SERTA IMPLIKASINYA DI DALAM PENGAJARAN.” SEMINAR NASIONAL PROGRAM STUDI PENDIDIKAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA UNIVERSITAS TIMOR.
Wijoyo, H., Junita, A., Sunarsi, D., Setyawati Kristianti, L., Santamoko, R., Leo Handoko, A., ... & Suherman, S. 2020. “Blended Learning Suatu Panduan.”
Winaryati, E. 2021. “E-Book Model-Model Evaluasi, Aplikasi Dan Kombinasinya.”
Wulan, 2 Rayung. 2023. “Implementasi 2Teknologi Informasi Dan Komunikasi 2New Media Digital Sebagai Konsep Model 2Pembelajaran Siswa Di SMPN 101 Jakarta.” SAP (Susunan Artikel Pendidikan) 7(3).
Yoni, 2Efri. 2020. “PENTINGNYA MINAT BACA 2 DALAM MENDORONG 2 KEMAJUAN DUNIA PENDIDIKAN.” Inovasi Pendidikan 7(1).
Authors
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.