IMPLEMENTASI APLIKASI CANVA DALAM PEMBUATAN POSTER SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS XI SMAN 1 BESUK

Dewi Malikal Balgis , Roby Firmandil Diharjo , Hakimah Ali Rahbini

Abstract

Technological developments have given rise to more diverse types of learning media, especially Canva media. This research aims to determine the use of the Canva application in making posters as a medium ­­­­­for learning Indonesian for class XI students at SMAN 1 Besuk. Apart from that, this research also aims to motivate teachers to be more creative and interactive in creating and using interesting learning media. This research shows that Canva is very effective in teaching poster material as a type of persuasive text. The results of this research show that using Canva can increase student creativity and learning outcomes in making posters. To analyze students' reactions to learning using this media, this research uses a descriptive qualitative approach. Data collected through observations became the basis for analyzing these findings, providing deeper insight into students' learning experiences. Overall, this research emphasizes the importance of using interactive and engaging tools such as Canva in improving students' understanding and skills in the field of poster creation.

References

Abimanik, B., Maulana, Y. C., & Amin, A. (2022). Pelatihan Media Canva Dalam
Basri, S., Fitrawahyudi, F., Khaerani, K., Nasrullah, I., Ernawati, E., Aryanti, A., ... & Sakti, I. (2023). Peningkatan Kemampuan Literasi Digital di Lingkungan Pendidikan Berbasis Aplikasi Canva. Pengabdian Masyarakat Sumber Daya Unggul.
Dirawan, G. D., Andayani, D. D., & Pertiwi, N. (2023). Peningkatan Literasi Digital pada Santri Pesantren Syeh Hasan Yamani memanfaatkan Aplikasi Canva. Jurnal Masyarakat Madani Indonesia.
Eliastuti, M., Amelia, R., Batubara, F. M., Nuraini, N., Fardiah, N., Damayanti, A., & Putri, R. A. (2023). Peningkatan Kemampuan Menulis dan Literasi Digital Peserta Didik SMP Negeri 66 Jakarta Melalui Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva. Archive: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat.
Meningkatkan Literasi Digital Dan Kreativitas Anak Di Desa Sumberjaya. AnNizam,
Nurmalina, N., Rahila, C. D. I., Surbakti, A. H.,Wahyuningsih, S. K., & Batubara, M. H. (2022). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Literasi Digital Mahasiswa. JPMA-Jurnal Pengabdian Masyarakat AsSalam.
Pratiwi, I. W., Riyanti, A., Hasdiansa, I. W., & Hasbiah, S. (2023). Pengembangan Literasi Digital Masyarakat Sekolah Melalui Pelatihan Pembuatan Komik Digital Cerita Rakyat Melalui Aplikasi Canva. Jurnal Sipakatau: Inovasi Pengabdian Masyarakat.
Putry, B. L. 2021. “Pengembangan Komik Online Berbasis Canva Sebagai Media Pembelajaran,” repository uny.
Retnoningtyas, W. A., Widyaningrum, H. K., & Widianti, N. A. (2023). Peningkatan Literasi Digital Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas 5 Sdn Oro-Oro Ombo Madiun Menggunakan Bantuan Google Docs Dan Aplikasi Canva. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar.
Wahidy, D. E. 2019. “Pemanfaatan Teknologi dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21,” Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.
Widiarti, M., Laksono, K., & Amri, M. (2024). Penggunaan Dampak Positif Terhadap Eksplorasi Kreativitas Literasi Digital Painting Canva Pembelajaran Puisi Kelas 5 SDN Gondek. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan.

Authors

Dewi Malikal Balgis
dewybalgis46@gmail.com (Primary Contact)
Roby Firmandil Diharjo
Hakimah Ali Rahbini

Article Details