Persepsi Guru Madrasah Ibtidaiyah Terhadap Penggunaan Media Digital dalam Proses Pembelajaran

Lilis Sudarsih

Abstract

. This study aims to analyze Madrasah Ibtidaiyah teachers' perceptions of the use of digital media in the learning process. Using a descriptive qualitative approach, data were collected through in-depth interviews, observation, and document analysis. The research subjects involved teachers from several Madrasah Ibtidaiyah in a particular area. The results show that the majority of teachers have a positive view of the use of digital media, as it is considered capable of increasing student engagement, enriching learning materials, and supporting the effectiveness of the teaching-learning process. However, the study also found challenges, such as limited technological infrastructure, lack of training, and barriers to adaptation to new technologies. These findings provide important implications for education policy development, particularly in the provision of technology facilities and adequate training for teachers. This study recommends strengthening institutional support to optimize the integration of digital media in education at the Madrasah Ibtidaiyah level.

References

Adam, S., & T.S, M. (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam. CBIS Journal, 3(2).
Damayanti, I. (2019). Optimalisasi Literasi Digital dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia sebagai Upaya Penguatan Karakter. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, 3.
Fadli, A. (2023). Transformasi Digital dan Moderasi Beragama: Memperkuat Ummatan Wasathan di Indonesia. Schemata: Jurnal Pasca Sarjana IAIN Mataram, 12(1).
Firmadani, F. (2022). Strategi Pengembangan Kompetensi Profesional Guru Sekolah Menengah Atas. Jurnal Manajemen Pendidikan: Jurnal Ilmiah Administrasi, Manajemen Dan Kepemimpinan Pendidikan, 3(2). https://doi.org/10.21831/jump.v3i2.48045
Lase, D., Ndraha, A., & Harefa, G. G. (2020). Persepsi Orangtua Siswa Sekolah Dasar di Kota Gunungsitoli Terhadap Kebijakan Pembelajaran Jarak Jauh pada Masa Pandemi Covid-19. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora Dan Kebudayaan, 13(2). https://doi.org/10.36588/sundermann.v13i2.46
Mawardi, A. (2023). Edukasi Pendidikan Agama Islam dalam Pemanfaatan Sumber-Sumber Elektronik pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Journal on Education, 6(1).
Novita Sari, P., & Miyono, N. (2023). Peran Digitalisasi Sekolah dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan pada Taman Kanak-Kanak Negeri Pembina Kabupaten Semarang. Jurnal Inovasi Pembelajaran Di Sekolah, 4(2). https://doi.org/10.51874/jips.v4i2.177
Puspita, V., Marcelina, S., & Melindawati, S. (2023). PELATIHAN PENGGUNAAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE DALAM PENYUSUNAN MODUL PEMBELAJARAN BAGI GURU SEKOLAH DASAR. BHAKTI NAGORI (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(2). https://doi.org/10.36378/bhakti_nagori.v3i2.3402
Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I. L., Istiqomah, N. A., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Ditengah Pandemi Pada Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi, 4(2). https://doi.org/10.22437/jiituj.v4i2.11605
Sitaresmi, N., Cahyani, I., & ... (2022). Problematik Guru-Guru Bahasa Indonesia Dalam Penerapan Literasi Digital Pada Pembelajaran Daring Di Kabupaten Bandung Barat. Seminar ….
Sumiharsono, R., & Hasanah, H. (2017). Media Pembelajaran: Buku Bacaan Wajib Dosen, Guru dan Calon Pendidik. In Cetakan Pertama.
Sundari, E. (2024). Transformasi Pembelajaran Di Era Digital: Mengintegrasikan Teknologi Dalam Pendidikan Modern. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 4(5), 25–35.
Suradji, M. (2018). Pengembangan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Di Bidang Kesiswaan, Kepegawaian Dan Keuangan Di Sma Muhammadiyah 1 Gresik. TA’LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(2). https://doi.org/10.52166/talim.v1i2.957
Syifa, N., & Julia, J. (2023). Persepsi Guru Sekolah Dasar Terhadap Inovasi Pembelajaran Berbasis Informasi Teknologi Sebagai Alat Bantu Pencapaian Pembelajaran. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1). https://doi.org/10.35931/am.v7i1.1707
Vidiawati, V. (2019). Implementasi Program Literasi dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Negeri 4 Pondok Pinang Jakarta Selatan. Tesis.
Yuli Kwartolo. (2010). Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Penabur, No 14(14).

Authors

Lilis Sudarsih
lilissudarsih007@gmail.com (Primary Contact)

Article Details